Lees de gast

‘Echt iets voor jou’ zegt een goede vriendin van mij, als ik even bij haar onverwachts de winkel binnen loop voor een kopje koffie. Ik bekijk nieuwsgierig het boek en blader het meteen door. Het gaat over gelaatkunde. Ik maak gelijk verbinding en bedenk dat dit heel mooi past binnen Gastologie en trajecten Gastvrijheid loont. Ik wil hier meer over weten. ‘Ze geeft een opleiding eind van het jaar, heb je zin om mee te gaan?’ Dat lijkt mij dus wel wat.

Het is leuk om zo’n opleiding te volgen met een goede vriendin die ook nog een winkel heeft en de theorie kan toepassen in haar dagelijkse leven. Wij kletsen bij in de auto en reflecteren over de theorie van de opleiding en hoe wij die gebruiken in ons werk. Mijn vriendin is goed bezig, die observeert echt en ik besef dat ik alleen nog maar aan het kijken ben. Gelukkig onthoud ik sommige dingen en ik probeer mijn kennis te delen met haar en grap: ‘Als er bij jou in de winkel een klant komt met een kuiltje in zijn kin, dan weet jij nu dat je deze persoon in ieder geval aandacht moet geven. Die wil gezien worden.’

Tijdens mijn trainingen aan horecamedewerkers gebruik ik ook graag de theoretische kennis over de mond. Lippen die vol zijn kunnen goed voorproeven. Deze gasten kun je makkelijk verleiden om iets te bestellen, door ze iets te laten proeven. Iemand met dunne, strakke lippen is veel meer gedisciplineerd, die zal zich niet makkelijk laten verleiden, ook al is iets heel lekker. Wat ik, met mijn volle lippen, dan weer minder goed begrijp. Vanuit de theorie wordt mensen met volle lippen afgeraden om met een honger gevoel naar de winkel te gaan, dan komen zij met veel meer thuis dan de bedoeling was. Is een bovenlip dun en gespannen, dan wil dat zeggen dat je wat harder en zakelijker bent met woorden. Deze persoon kan zich ook makkelijk aan het boodschappenbriefje houden.

Als ik iemand tegen kom en vertel over de opleiding, kijk ik vervolgens gelijk naar de onderkant van de schedel. Als ik volheid zie, leg ik uit dat ik dat niet heb en vraag vervolgens aan de persoon of hij van knuffelen houdt. Succes gegarandeerd.
Deze wetenschap is natuurlijk toepasbaar in elke denkbare situatie, je kan het zien als hulpmiddel om jezelf en andere mensen (gasten, klanten of cliënten) beter te begrijpen.

Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten over deze leer? Dan kan ik je het boek Gelaatkunde van Joyce van der Voort aanraden, zie ook www.gelaatkunde.nl.