Gastologie

Gastologiebanner

Gastologie

Gastologie is de psychologie van de gast en speelt in op diens behoefte. Het gaat over het lezen, begrijpen, voorspellen en beïnvloeden van gedrag. In de horeca wil je je gasten een positieve ervaring geven, zodat ze terugkomen en als ambassadeurs optreden van je bedrijf. De kunst van gastologie is dan ook om het gedrag van verschillende typen gasten positief te beïnvloeden.

Over Jeannine Sok

Jeannine Sok neemt podcasts op met bevlogen mensen over het vak, het boek "Hoe gastvrij ben jij?" en met tips en adviezen over gastvrijheid waarmee je bijleert hoe je je gasten het beste kunt verrassen. De podcasts zijn te beluisteren via deze website en inspirerende, motiverende en gezellige ontmoetingen aan de Gastologie stamtafel. Gastvrijheid zit in de genen bij Jeannine. Ze kreeg het van huis uit mee: haar ouders hadden een horecabedrijf. Net als haar grootvader die zelfs een van de oprichters van werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland was. Na een opleiding tot leraar beeldende vorming, kroop het horecabloed waar het niet gaan kon. Jeannine ging als horecamedewerker en bedrijfsleider bij horecabedrijven aan de slag. Ze was ook een tijd projectleider bij de Horecabond FNV.

U vraagt wij draaien

Een vraag van een horecaondernemer: ‘Hoe zorgen wij voor gastvrije medewerkers die inspelen op de behoefte van de gast?’ Dat doen we door naar ze te luisteren en dan onze ervaring en kennis met ze te delen. We helpen teams graag met tips en adviezen op een gastvrije manier met meedere soorten gasten en hun gedrag om te gaan. We zijn ervan overtuigd dat dat goed is voor de gast, die is dan meer tevreden en komt daardoor vaker terug. De medewerker en het team stralen meer werkplezier uit, omdat ze zekerder zijn van hun zaak. En tot slot goed voor de omzet, want investeren in gastvrijheid loont.

5 van 5 artikelen