De Stamtafel met Aïda Papilaja - Eigenaar van Manna en Blue

Gastologiebanner

Aïda is samen met haar man Sander eigenaar van brasserie MANNA en Hotel Blue in Nijmegen. Aan De Stamtafel vertelt ze over opleiden en trainen van medewerkers in de dagelijkse praktijk. Want ook tijdens de corona pandemie blijft ze investeren in hun ontwikkeling.

Vrijheid om te groeien als medewerker

Aïda gaat altijd het gesprek aan met haar medewerkers: Wat willen zij? Waar ligt hun ambitie? Het mooie van het vak is dat je je als medewerker op allerlei manieren kunt ontwikkelen vindt ze. Bijvoorbeeld door je wijnbrevet te halen, of door meer te leren over het bereiden van cocktails. ‘Wij hebben het geluk dat Ivar de Lange, de veelbekroonde top bartender, ons barteam heeft getraind in het bereiden van cocktails. Samen met hem hebben we ook onze eigen Blue Gin ontwikkeld, hoe leuk is dat?’

Visie op gastvrijheid – Het is vooral geen trucje!

Dagelijks traint Aïda haar medewerkers in gastvrijheid. ‘Wij hebben een bepaalde visie op gastvrijheid en de kunst is om die over te brengen op je medewerkers. Dat is iets waar we continu mee bezig zijn. Het gaat in de gastvrijheid juist om de kleine details en dat is in elk bedrijf weer anders. Maar het is vooral geen trucje hè? Het moet uit jezelf komen. Niets is zo erg als een nep-glimlach of onoprechte vriendelijkheid.’

Vanuit je hart werken en je hoofd gebruiken

‘Dat is wat mij betreft de essentie van gastvrijheid. Geniet van je werk. Oprechte gastvrijheid gaat over gevoel, finesse en persoonlijke ‘touch’. Juist dat kleine stapje extra doen, nog voor de gast het kan bedenken om te vragen.’

01-12-2021