De Stamtafel met Frank Goossens - horeca-ondernemer & psycholoog

Gastologiebanner

Liefde voor de horeca Psycholoog en horecaondernemer Frank Goossens is een gastheer pur sang. Hij komt door café De Fuik in Nijmegen in contact met zijn compagnon Thijs van Gastel. Naast zijn studie is Frank vaak te vinden in het populaire café in de binnenstad van Nijmegen. Na enige tijd gaat hij er ook met veel plezier werken en zo ontstaat de liefde voor de horeca. 

Sinds 2010 horecaondernemer. Inmiddels heeft Frank samen met zijn compagnon drie horecabedrijven, Bistrobar Berlin in Nijmegen-Oost, Bistrobar Bankoh aan de Waal en Bistrobar Beaune in Rozendaal, Arnhem. Psychologie als essentieel onderdeel van het vak Arbeids- en organisatiepsychologie gaat over de mens en werk. Psychologie zit standaard onbewust verweven in zijn dagelijkse praktijk. Het is een belangrijk onderdeel van het vak. Horeca is voor een groot deel emotie. ‘Wat wij verkopen is beleving en beleving heeft weer als gevolg een bepaalde emotie. Wij willen graag dat medewerkers bewust zijn van hun eigen gedrag en in connectie zijn met zichzelf en de gast.’ De medewerkers centraal stellen ‘De belangrijkste factor binnen ons bedrijf is ons DNA, dat zijn de mensen die voor ons werken. Die op de juiste manier ons gevoel kunnen vertalen naar gasten en nieuwe medewerkers die voor ons komen werken. De medewerkers zijn het gezicht van de zaak.’ Authenticiteit Een van de belangrijkste kernwaarde is authenticiteit binnen de bedrijven van Frank. Je moet jezelf kunnen zijn, binnen de kaders van de bedrijfsfilosofie. Het is een van de grootste voorwaarde om authentieke gastvrijheid te kunnen geven. Dan ben jezelf aan tafel, je bent echt. Dat merken gasten en kom je betrouwbaar over. Verkopen is ook een stukje service verlenen. Het is een wisselwerking, ook gasten moeten zichzelf kunnen zijn, door en door. Oprechte connectie maken, dat is de essentie van gastvrijheid. Durf te staan voor je concept!  'Wij hebben goed nagedacht over het concept van onze bistrobars, elk bedrijf heeft zijn eigen stijl. Je staat ergens voor. Voorbeeld bij ons is de muziek prominent aanwezig. Sommige gasten zijn hier minder van gediend, je moet je gast wel serieus nemen, zonder steeds aan de knoppen zitten te draaien. Dus dan kun je wel een plekje adviseren op een iets rustiger plekje, maar de muziek gaat niet zachter! Spiegelen aan je gast, misschien toch wel ‘u zeggen’ terwijl wij van de ‘je-cultuur’ zijn. Durf te zijn wie je bent voor je gasten, als medewerker, maar zeker ook als bedrijf.’

07-12-2021