Hotel Ten Cate: vier generaties gastvrijheid en gezelligheid in Emmen | S18E04

Gastologiebanner

Een familiehotel met historie

Hotel Ten Cate bestaat al ruim 70 jaar en wordt inmiddels gerund door de vierde generatie: Niels ten Cate. Samen met Mick Mostert, die terugkeerde na zijn eigen restaurantavontuur in Groningen, geeft hij nieuw elan aan het hotel-restaurant in Emmen.


Gastvrijheid zit in de details

Gastvrijheid betekent voor Niels en Mick vooral opletten en vooruitdenken. Zoals Mick zegt: “Als ik hoor dat een gast liever ketchup wil, zet ik het bakje alvast op tafel zonder dat ze het hoeven te vragen.” Het zijn die kleine gebaren die een groot verschil maken in beleving.


Gezelligheid als merk

Bij Ten Cate wordt elke gast verwelkomd met “gezellig dat je er bent”. Dat ene woord – gezelligheid – loopt als een rode draad door hun aanpak. Of het nu gaat om een uitgebreid diner, een cocktail aan de bar of een overnachting: de sfeer moet voelen als thuiskomen.


Ervaring en vernieuwing

Mick bracht zijn ervaring uit de fine dining-wereld mee terug naar Emmen. Waar hij in zijn restaurant menu’s tot wel twaalf gangen serveerde, past hij nu zijn creativiteit toe bij Ten Cate. Samen zorgen ze voor balans tussen traditie en innovatie, met oog voor zowel jong talent als ervaren rotten in het vak.


Teamwork en waardering

Met ruim 65 medewerkers draait het hotel op teamwork. Iedereen draagt bij aan de gastbeleving – van housekeeping tot keuken. Daarom wordt ook de fooi gedeeld met het hele team. “De gast zorgt ervoor dat wij dit werk kunnen doen, dus iedereen die eraan bijdraagt verdient waardering,” benadrukt Niels.


Studenten als mystery guests

Het hotel werd bekroond met het Gezelligheidskeurmerk. Bijzonder is dat studenten meewerkten aan de mystery visits. Hun frisse blik gaf verrassende inzichten en bevestigde dat Hotel Ten Cate de warme en gastvrije sfeer weet over te brengen, ook bij een jong publiek.


Een warme afsluiting

De aflevering zit vol anekdotes – van Rosé met ijs tot flamboyante gastvrijheid – maar draait uiteindelijk om één boodschap: echte gastvrijheid gaat over aandacht, details en het creëren van een thuisgevoel.


Met dank aan

Deze aflevering is opgenomen bij familiebedrijf Cafe Restaurant Hofsteenge https://hofsteengegrolloo.nl/ 

De fotografie en productie zijn verzorgd door Wouter Loeve, wiens werk te bewonderen is op ⁠⁠⁠⁠www.nicepictures.nl⁠⁠⁠⁠

Voor meer informatie over gastvrijheid en klantbeleving, neem een kijkje op ⁠⁠⁠⁠www.gastologie.nl⁠⁠⁠⁠ – dé plek voor verdieping in de ⁠wereld van gastvrijheid⁠.

24-10-2025