In gesprek met Nicky Maas van café De Blonde Pater in Nijmegen

Gastologiebanner

Nicky Maas, eigenaar van café De Blonde Pater in Nijmegen is te gast in de nieuwste aflevering van De Stamtafel, de wekelijkse podcast over gastvrijheid in de horeca. De Blonde Pater werd ooit nummer 1 in de Misset Koffie Top-100.

Nicky kwam naar Nijmegen om Engels te studeren, als bijbaantje werkte ze in de horeca van de Vereeniging. Daar leerde ze haar man kennen, hij kocht een café dat ze samen omtoverden tot De Blonde Pater. Naast het lesgeven hielp ze vaak mee en eigenlijk vond ze de horeca veel leuker. Lekker eten en drinken voor een goede prijs, iedereen is welkom. Studenten, mensen met kinderen, ouderen, jongeren, rijke en arme mensen.

Ontwikkelen van vakmanschap

Om meer aandacht te krijgen voor goede koffie ontwikkelde koffiebrander Peeze wedstrijden. Louis en Nicky hadden een goede band met deze koffieleverancier en deden mee. In die tijd was het vak barista nog niet bekend in Nederland. Samen met Peeze hebben ze het vak uitgedragen en de koffiekwaliteit van Nederland tot een hoger niveau weten te tillen. Uiteraard deden ze aan de wedstrijden mee en daar werd Louis, haar man, derde. Hij was zo zenuwachtig dat hij besloot om nooit meer mee te doen en meer als leermeester te fungeren voor hun medewerkers. Hij gaf zijn kennis, vaardigheden en technieken door en stoomde ze klaar voor de wedstrijden. Met groot succes. Zij werden eerste in de verschillende categorieën van de bekende koffiewedstrijden in Nederland.

De beste koffiezaak van Nederland

Koffie is altijd een belangrijk product geweest van De Blonde Pater, aandacht en liefde tijdens het bereiden en serveren van de verschillende soorten koffie. Buiten Nijmegen valt De Blonde Pater op door de goede kwaliteit van de koffies. Het vakblad Misset Horeca beoordeelt in die tijd koffiezaken in Nederland, stelt een top 100 samen en roept De Blonde Pater uit tot de beste koffiezaak van Nederland. Nicky en haar team vinden dat leuk, maar voorop blijft staan de tevredenheid van de gasten.

Kwaliteit van het product belangrijker dan het ambacht

‘Ik ben altijd blijven gaan voor de kwaliteit, alles voor de gast, die moet tevreden zijn. Zo heb ik geïnvesteerd in een melkschuimmachine om continu de kwaliteit van de cappuccino te kunnen waarborgen. Altijd dezelfde temperatuur. Melk die je gebruikt voor het bereiden van een cappuccino moet 65 graden zijn, anders verbrand de melk en dat proef je meteen. Te koud is ook niet lekker, daar kreeg ik dan tips over van gasten en die probeer ik dan gelijk op te lossen. Iedere barista heeft een andere manier van tempen, schuimen en de koffie te bereiden. Ik kies voor de kwaliteit en continuïteit, de technologische ontwikkelingen helpen daarbij, die vind ik belangrijker dan het vakmanschap van de barista, want uiteindelijk draait het om tevreden gasten.’

Gasten verrassen

‘Het is belangrijk om naast de klassiekers, de favoriete broodjes van onze gasten steeds met iets nieuws bezig te zijn. Je zelf blijven ontwikkelen en inspiratie opdoen en je gasten met nieuwe producten of diensten te verrassen. Wij hebben ook al zo vaak verbouwd en heeft de zaak een upgrade gehad. Door mijn vakantie in Schotland samen met mijn hond ben ik op het idee gekomen om zelf hondenkoekjes te bakken voor de trouwe viervoeters die de Blonde Pater bezoeken. Het is veel werk, maar zo leuk, sommige honden trekken naar de Blonde Pater en nemen hun baasjes dan uiteraard mee.’

14-01-2022