Jeannine Sok over het belang van échte gastvrijheid en het keurmerk Gezellig
Gastvrijheid is van groot belang – en wordt alleen maar belangrijker. “Door digitalisering en automatisering raakt persoonlijk contact steeds meer op de achtergrond”, zegt Jeannine Sok. “Juist daarom is echte aandacht voor je gast van onschatbare waarde.”
Als eerste gastoloog van Nederland houdt Jeannine zich al jaren bezig met het zichtbaar en tastbaar maken van gastvrijheid. Ze schreef boeken, ontwikkelde het bordspel Gastologie en gaf trainingen en lezingen. Volgens Jeannine draait horeca al lang niet meer alleen om goed eten of drinken. “Natuurlijk moet de kwaliteit op orde zijn, maar daar win je de harten van je gasten niet mee. Gasten komen terug voor de mensen die hen zien en welkom laten voelen. Voor die medewerker die met plezier in de bediening staat en écht aandacht heeft. Dat blijft hangen.”
Ze noemt het voorbeeld van een kop koffie: “Thuis kost dat dertig cent. In de horeca betaal je er zo €3,50 voor. Dan moet er iets tegenover staan. Niet alleen het kopje koffie, maar de beleving, het contact, het gevoel dat je welkom bent.”
Meer erkenning voor het vak
Wat haar stoort, is dat het vak gastvrijheid nog altijd te weinig waardering krijgt. “De kok staat op een voetstuk, maar de bediening wordt vaak vergeten. En dat terwijl juist daar het verschil gemaakt wordt.”
Daarnaast is het imago van werken in de horeca nog steeds niet wat het zou moeten zijn. “Er wordt soms lacherig gedaan: ‘Gaat het zo slecht dat je in de horeca werkt?’ Dat is zonde. Er zijn zóveel ondernemers die het goed doen. Die investeren in hun medewerkers, opleiden, inwerken, strategisch nadenken en hun gasten echt blij maken. Daar mogen we trots op zijn.”
Het keurmerk Gezellig
Om dit vakmanschap de erkenning te geven die het verdient, richtte Jeannine in 2023 samen met horecaondernemer Sven Heijkoop het keurmerk ‘Gezellig’ op - het eerste onafhankelijke gastvrijheidskeurmerk voor de horeca. Horecabedrijven worden beoordeeld via mystery visits door studenten en professionals. Alleen zaken die consequent uitblinken in persoonlijke aandacht en beleving komen in aanmerking.
De eerste tien keurmerken werden op woensdag 24 september uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst in Grolloo, midden in de Week van de Horeca.
“Het keurmerk is geen sticker op de deur, maar een belofte”, legt Jeannine uit. “Een garantie dat gastvrijheid hier niet ophoudt bij een vriendelijke begroeting, maar een diepgewortelde cultuur is.”
Positief op de kaart
Jeannine ziet het keurmerk als een manier om de branche positief op de kaart te zetten. “De horeca komt vaak negatief in het nieuws, maar er gebeurt ook zoveel goeds. Ondernemers investeren in hun mensen, leiden medewerkers op en maken strategische keuzes om gasten blij te maken. Dat verdient waardering en aandacht.”
Daarbij speelt ook onderwijs een belangrijke rol. Studenten van onder meer het Drenthe College worden opgeleid om mystery visits te doen en zien zo van dichtbij hoe inspirerend gastvrijheid kan zijn.
Voor Jeannine is het uiteindelijke doel helder: gastvrijheid moet niet langer een uitzondering zijn, maar een vanzelfsprekendheid. “Als elke gast zich welkom en gezien voelt, tillen we de hele sector naar een hoger niveau. Want dát maakt het verschil. Dát is gezellig.”
Over de oprichters
Het keurmerk ‘Gezellig’ is in 2023 opgericht door Jeannine Sok en Sven Heijkoop. Sok is de eerste gastoloog van Nederland en eigenaar van Gastologie in Nijmegen. Via deze door haar ontwikkelde gastvrijheidsfilosofie en trainingsmethode helpt ze mensen bij het optimaliseren van gastvrijheid. Ze is bedenker van het bordspel Gastologie en auteur van verschillende boeken zoals ‘Hoe Gastvrij ben jij?’. Sven Heijkoop is horecaondernemer en eigenaar van restaurant Copain in ‘s-Hertogenbosch.

Meer informatie
Voor meer informatie over het keurmerk voor gastvrijheid en de lancering ervan kunt u contact opnemen met Sven Heijkoop via 06-11053960 of Jeannine Sok via 06-14910743.
Credits
Atrikel: Koninklijke Horeca Nederland