Nieuw horecakeurmerk Gezellig zet bediening in het zonnetje.

studenten-mistery-guest-Gezellig-keurmerk

Nieuw horecakeurmerk Gezellig zet bediening in het zonnetje.

Studenten van Drenthe College als mystery guest op onderzoek uit.

De Nederlandse horeca is een keurmerk rijker. Restaurants, cafés en hotels die uitblinken in gastvrijheid kunnen het stempel ‘Gezellig’ verdienen. Studenten van het Drenthe College deelden woensdag de eerste tien keurmerken uit.

Voor chef-koks zijn allerlei prijzen en keurmerken in het leven geroepen, met natuurlijk de bekende Michelinster als summum. Voor bedienend personeel is vaak veel minder waardering, merkte gastvrijheidsexpert en horecavrouw Jeannine Sok uit Emmen.

Samen met restauranteigenaar Sven Heijkoop uit Den Bosch bedacht ze daarom een nieuw keurmerk met de naam ‘Gezellig’. Zie je ergens in Nederland dit keurmerk op de gevel staan? Dan weet je dat je als gast in de watten wordt gelegd.

„We zijn er al bijna drie jaar mee bezig”, zegt Sok. Samen met Heijkoop en vele sponsoren viert ze woensdagmiddag in Café Hofsteenge in Grolloo de lancering van het keurmerk. Daarbij worden de eerste tien horecazaken in het zonnetje gezet, met daarbij opvallend veel restaurants uit Groningen en Drenthe.

„Dat komt omdat wij het Drenthe College hebben gevraagd om voor ons op pad te gaan en samen met horecastudenten de restaurants te testen op gastvrijheid”, zegt Sok. „Verschillende scholen hebben al aangegeven ook mee te willen doen. Gezellig moet een landelijk bekend keurmerk worden. Zo eentje waarvan je als horecazaak wil dat jij ‘m ook krijgt als je buurman er eentje op de gevel mag schroeven.”

Onder andere Mr. Mofongo in Groningen, Ten Cate in Emmen, The Black Tie in Assen en Narline in Zuidwolde zijn door de studenten als zeer gastvrij beoordeeld. Zij mogen vanaf nu het keurmerk ‘Gezellig’ voeren.

„Het was heel leuk om hiervoor op pad te gaan”, zegt Rianne Veringa (18), een van de studenten van Drenthe College die in het testpanel zat. Nora Bernsen (17) knikt. „We hebben vooral gelet op de houding van de bediening en hoe ze ons tegemoet traden. Lachen is daarbij belangrijk. Daar hebben we mindere, maar ook heel goede voorbeelden van gezien.”

Door niet te letten op het eten en drinken, maar te focussen op de bediening, was de horecabeleving voor Nora en Rianne heel anders dan anders. „Met een checklist gingen we alles af en kwamen we tot een oordeel. Wat we zelf geleerd hebben? Dat tijd nemen voor de gast loont. Dat nemen we zelf ook mee in onze opleiding.”

Over de oprichters

Het keurmerk ‘Gezellig’ is in 2023 opgericht door Jeannine Sok en Sven Heijkoop. Sok is de eerste gastoloog van Nederland en eigenaar van Gastologie in Nijmegen. Via deze door haar ontwikkelde gastvrijheidsfilosofie en trainingsmethode helpt ze mensen bij het optimaliseren van gastvrijheid. Ze is bedenker van het bordspel Gastologie en auteur van verschillende boeken zoals ‘Hoe Gastvrij ben jij?’. Sven Heijkoop is horecaondernemer en eigenaar van restaurant Copain in ‘s-Hertogenbosch.

Gezellig keurmerk voor gastvrijer nederland

Meer informatie

Voor meer informatie over het keurmerk voor gastvrijheid en de lancering ervan kunt u contact opnemen met Sven Heijkoop via 06-11053960 of Jeannine Sok via 06-14910743.

Credits

Atrikel: DVHN - Dagblad van het Noorden